Стр. 19 - SV13_4

Упрощенная HTML-версия

І знову щодо люстраційного закону «Про очищення влади»…
Закон України «Про очищен-
ня влади» - це закон, прийнятий
Верховною Радою України 16
вересня 2014 року, що визначає
засади проведення перевірки
державних службовців та по-
садових осіб органів місцевого
самоврядування і встановлює
заборону обіймати державні по-
сади протягом 5 та 10 років пев-
ним групам фізичних осіб.
Цей закон викликав цілу хви-
лю запитань. На деякі з них
спробуємо сьогодні знайти об-
грунтовану відповідь.
Люстрація - це заборона лю-
дям, які скомпрометували себе,
впродовж певного часу або
пожиттєво обіймати державні
посади. Мета люстрації - очи-
щення держави від людей, які
загрожують
її
демократич-
ному розвитку. У різні роки
люстрацію застосували Чехія,
Польща, Грузія та країни Балтії.
Важливо усвідомлювати, що
люстрація не є покаранням
за порушення законів і не має
заміняти його. Люстрація - це
фільтр для очищення державних
органів влади.
Чи
порушує
закон
презумпцію невинуватості?
Ні, не порушує. Закон не
передбачає покарання за дію
чи
бездіяльність.
Фактич-
но встановлюються додаткові
професійні критерії для осіб, які
претендують на державну по-
саду. Ті, хто не відповідає цим
критеріям, мають бути звільнені
з державних посад із заборо-
ною займати їх протягом пев-
ного часу. Якщо ж у діях люди-
ни є склад кримінального чи
адміністративного злочину, при-
йняти рішення про покарання
може тільки суд.
Чому люстрацію не прохо-
дять виборні посади?
Люстрація виборних посад
має забезпечуватись правом
обирати та бути обраним, тоб-
то це право виборців - давати
людині владу чи ні своїми голо-
сами на виборах.
Чи розповсюджується за-
кон на представників органів
місцевого самоврядування?
Якщо особа не відповідає
люстраційним критеріям, пе-
редбаченим ст.3 Закону, не-
залежно від того чи була (є)
вона
працівником
органів
місцевого самоврядування чи
ні, вона не може займати по-
сади, передбачені ст. 2 Закону.
Водночас, будь-яка особа, неза-
лежно від того чи підпадає вона
під критерії, визначені ст.3, може
бути обрана до органів місцевого
самоврядування.
Чипідпадаютьпідлюстрацію
судді - вони ж тепер виборні?
Так, підпадають. Закон «Про
судоустрій та статус суддів» не
передбачає виборність суддів.
Термін
«виборна
посада»
стосується лише посад, обрання
яких здійснюється громадяна-
ми, а не спеціально уповноваже-
ним органом (Верховною Радою
України). В іншому разі, проце-
дура звільнення професійних
суддів, як і підстава їх звільнення,
передбачені ст.5 Закону, просто
втрачає будь-який сенс.
Чи буде люстрація в Криму?
Ні. Формально, відповідно
ч.1 ст.9 Закону України «Про за-
безпечення прав і свобод гро-
мадян та правовий режим на
тимчасово окупованій території
України», державні органи та
органи місцевого самовряду-
вання, утворені відповідно до
Конституції та законів України,
їх посадові та службові особи на
тимчасово окупованій території
діють лише на підставі, у межах
повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та
законами України. А значить,
і Законом України «Про очи-
щення влади». Але фактично,
такі органи в Криму не пра-
цюють, і Україна не може за-
безпечити
виконання
своїх
законів на території Автономної
республіки Крим та міста Сева-
стополя. Разом з тим, для осіб,
що були причетні до подій в Кри-
му і залишаються на території
континентальної України, За-
кон буде застосовуватись (п.8 ч.1
ст.3, п.4 ч.2, ч.5-7 ст.3 Закону).
Саксаганський вісник
19
№ 1 (14). Січень 2015 року