Про будівельну амністію
13 січня 2015 року Верхов-
на Рада України за основу та в
цілому ухвалила Закон «Про
внесення змін до Закону України
«Про регулювання містобудівної
діяльності»
щодо
прийнят-
тя в експлуатацію об’єктів
будівництва, збудованих без до-
зволу на виконання будівельних
робіт» (надалі - Закон № 1059). 17
січня цей нормативно-правовий
акт був підписаний Президентом
України.
Це очікуваний суспільством
Закон, адже є пам’ятною до-
недавна позитивна практика
легалізації самочинно побудова-
них об’єктів у спрощеному по-
рядку. Зокрема, до 2014 року нор-
ми п. 9 Розділу V Закону України
«Про регулювання містобудівної
діяльності» № 3038-VI (надалі
Закон № 3038-VI) дозволяли
суб’єктам господарювання ско-
ристатися механізмом легалізації
самочинно збудованих об’єктів
у спрощеному порядку шляхом
звернення до інспекції держав-
ного архітектурно-будівельного
контролю.
Законом № 1059 пропонується
внести зміни в п. 9 Розділу V За-
кону № 3038-VI, зокрема, про-
довжити до 31 грудня 2015
року «будівельну амністію»,
яка полягає в наданні юри-
дичним та фізичним особам
можливості, за певних умов,
ввести в експлуатацію об’єкти,
побудовані без дозволу на ви-
конання будівельних робіт та за
результатами технічного обсте-
ження.
Отже,
орган
державного
архітектурно-будівельного кон-
тролю до 31 грудня 2015 року
безоплатно протягом 10 ро-
бочих днів з дня подання за-
яви власниками (користувача-
ми) земельних ділянок, на яких
розміщені об’єкти будівництва,
збудовані без дозволу на вико-
нання будівельних робіт, за ре-
зультатами технічного обсте-
ження приймає в експлуатацію
індивідуальні (садибні) житлові
будинки, садові, дачні будин-
ки, господарські (присадибні)
будівлі і споруди, збудовані у
період з 05 серпня 1992 року до
12 березня 2011 року. Слід зазна-
чити, під так звану «будівельну
амністію» підпадають:
- громадські будинки І та ІІ
категорії складності;
-
будівлі
і
споруди
сільськогосподарського призна-
чення І та ІІ кате-горії складності.
Законом № 1059 передбаче-
но, що порядок прийняття в
експлуатацію таких об’єктів і
проведення їхнього технічного
обстеження визначається цен-
тральним органом виконавчої
влади, що забезпечує форму-
вання державної політики у
сфері
містобудування.
При
цьому, технічне обстеження
індивідуальних (садибних) жит-
лових будинків, садових, дачних
будинків загальною площею до
300 кв. м, господарських (приса-
дибних) будівель і спорудплощею
до 100 кв. м здійснюється під час
їхньої технічної інвентаризації
з відповідною відміткою у
технічному паспорті.
Закріплюється
положення
щодо незастосування штраф-
них
санкцій
до
власників
(користувачів)земельнихділянок
за виконання будівельних робіт
без отримання документів, що
дають право на їхнє виконан-
ня, та за експлуатацію або вико-
ристання об’єктів будівництва,
не прийнятих в експлуатацію,
у випадку, якщо такі особи,
відповідно до п. 9 Розділу V Зако-
ну № 1059 подали документи про
прийняття в експлуатацію збудо-
ваних без дозволу об’єктів.
Норми
законодавства,
якими
було
встановлено
відповідальність
юридич-
них осіб та підприємців за ви-
конання
будівельних
робіт
без повідомлення про поча-
ток їхнього виконання або
будівництво
індивідуальних
(садибних) житлових будинків,
садових, дачних будинків, госпо-
дарських (присадибних) будівель
і споруд, прибудов до них, гро-
мадських будинків І та ІІ категорії
складності, завершене у період з
05 серпня 1992 року до 12 берез-
ня 2011 року без дозволу на вико-
нання будівельних робіт, а також
наведення недостовірних даних у
такому повідомленні виключені
або втратили чинність.
Запровадження так званої
будівельної амністії слід розгля-
дати як своєрідну реабілітацію
держави за надскладну дозвільну
процедуру
будівництва,
що
існувала до набуття чинності ЗУ
«Про регулювання містобудівної
діяльності». Адже, за умов, що
були до 2011 року, забудовники, а
насамперед бізнес-структури, не
могли собі дозволити місяцями
та роками отримувати всі
дозвільні документи, наслідком
чого і були численні порушення
у цій сфері.
Положення Закону України
№ 1059 сприятимуть і напо-
вненню місцевих бюджетів за
рахунок сплати податку на не-
рухоме майно громадянами та
юридичними особами, які змо-
жуть скористатися механізмом
легалізації об’єктів самочинного
будівництва.
Саксаганський вісник
41
№ 3 (16). Березень 2015 року